Parisul este impartit in 20 de arondismente, ca sa intelegeti, in termeni romanesti ar fi 20 de cartiere!Toate aceste 20 de cartiere constituie zona 1 si 2 pe graficul mijloacelor de transport. Cu 16 linii, 380 de statii si mai mult de 211 kilometri de sine, metroul din Paris este al doilea sistem de metrou ca marime din Europa (si asta fara sa includem RER, o retea de transport subteran pentru cei care fac naveta, inclusa si ea in “Metro”). Desi “Paris Metro” este unul dintre cele mai vechi din lume (a fost inaugurat in 1900), se poate compara cu omologii sai mai noi din alte orase europene. Trenurile sunt curate, se asteapta foarte putin in statii, infractiunile sunt rar intalnite (exceptand furturile mici din buzunare) si cu siguranta nu vei gasi un mod mai rapid de a te deplasa prin Paris.
Intrarile la metrou in Paris sunt marcate cu un “M” mare, de culoare galbena. Cele 16 linii sunt numerotate de la 1 la 14, cu 3 bis si 7 bis. O calatorie intre statii dureaza aproximativ 2 minute, iar pentru conexiuni poti astepta in statie pana la 5 minute. Metroul circula in fiecare zi, inclusiv sarbatorile, intre orele 6:00 si 00:30. Mai nou, intreg serviciul de metrou functioneaza vinerea si sambata noaptea pana la ora 2:15.
Harta metroului din Paris pare, la prima vedere, destul de complicata. Sunt multe magistrale, dar fiecare traseu este reprezentat printr-o culoare distinctiva. Statiile sunt reprezentate prin puncte colorate iar cele unde exista posibilitatea schimbarii tronsonului sunt simbolizate prin bile albe. In Paris este important sa urmariti culoarea traseului, numarul lui si ultima statie (captul de linie) din sensul de mers al trenului, deoarece aceasta va fi afisata peste tot pe indicatoare.
Desi culoarele de metrou sunt lungi, inguste si intortocheate, este imposibil sa va rataciti deoarece toate liniile si directiile sunt foarte bine indicate. Peste tot sunt panouri care indica directia dar si legaturile dintre peroane si chiar si unele obiective turistice pe care le puteti vedea la suprafata. Este util sa stiti ca pe tabelele de afisaj directia metroului este indicata prin denumirea ultimei statii de pe respectivul traseu. Pe linia 1 circula metroul fara conductor, totul fiind automatizat si controlat prin computerele aflate in centrul de comanda centralizat. Daca nu stii acest lucru nici nu va dati prea usor seama ca totul este automat. Desi mai circulasem pe aceasta linie, nu stiam acest lucru. Am observat acest “mic amanunt” atunci cand am urcat pe prima usa si am observat stupefiata ca in fata exista doar un geam, pe unde se vede tot traseul pe care il parcurge metroul. Linia 1 ajunge si in faimosul cartier futurist “La Defense”, unde metroul iese la suprafata, iar vazut din fata peisajul este absolut super. Linia RER este o linie speciala de trenuri regionale care merg catre suburbii. Exista 5 linii numerotate cu A, B, C, D si E, spre deosebile de liniile normale de metrou care sunt numerotate cu cifre.
RER-urile sant metrouri care fac legatura intre zonele provinciale folosind galeriile metroului.In Paris RER-urile circula subteran.
Conform hartei de mai sus Parisul este impartit in 5 zone:zonele 1 si 2 centru ,apoi 3 ,4, Majoritatea vizitatorilor Parisului cunosc reteaua sa de metrou, care exista inca din anul 1900. Nu la fel de multi cunosc reteaua de trenuri RER, cu numele intreg Réseau Express Régional. RER este utilizata in special de catre cei care fac naveta intre Paris si regiunile apropiate, ajungand si la puncte importante cum ar fi Aeroportul Charles de Gaulle, Versailles sau Disneyland Paris. RER acopera aproape intreaga regiune Ile de France. De la inceputurile sale, din 1961, reteaua RER a crescut, ajungand la 5 linii de trenuri rapide care pleaca din Paris catre toate directiile. Trenurile RER opresc in statiile SNCF si au conexiuni cu metrourile din Paris. De exemplu, poti lua un tren RER de la Aeroportul Charles de Gaulle schimband apoi cu un metrou la statia Chatelet-Les-Halles (pe malul drept al Senei) sau la statia Saint-Michel (pe malul stang al Senei) pentru a ajunge la hotelul tau. Trenurile RER pot fi utile si pentru calatoria in interiorul Parisului: linia C urmareste malul stang al Senei aproape in intregime, cu opriri la Saint-Michel (poti vedea Cartierul Latin si Notre-Dame de Paris), Muzeul Orsay, Invalides sau Turnul Eiffel. Cele 5 linii de trenuri RER sunt denumite A,B,C,D respectiv E. Reteaua RER functioneza aproximativ la fel cu metroul din Paris, cu diferenta ca trebuie sa validezi biletul si atunci cand iesi. Calatoria cu RER este mai rapida (deoarece opreste in mai putine statii), astfel incat poti traversa Parisul in 15 minute. RER circula in fiecare zi (si de sarbatorile nationale) de la ora 6:00 la 0:30. Timpii de asteptare sunt aproximativ egali cu cei de la metrou, desi in suburbii e posibil sa astepti mai mult. Harta trenurilor RER din Paris
Exemple de legaturi trasee: Din Gare de l’Est: ia metroul pe linia 4 in directia Porte d’Orléans si coboara la Les Halles sau Chatelet unde poti face legatura cu RER linia A. Din Gare du Nord: ai trei variante pentru a face legatura cu linia A a trenurilor RER. Poti lua metroul pe linia 4 in directia Porte d’Orléans si va trebui sa cobori la Les Halles sau Chatelet. O a doua varianta ar fi sa iei un tren RER pe linia B in directia Robinson sau Saint-Rémy lès-Chevreuse si sa cobori la Chatelet-les-Halles pentru a schimba cu linia A. De asemenea poti merge pe linia D cu un tren RER in directia Malesherbes sau Melun, urmand sa cobori tot la Chatelet-les-Halles pentru linia A. Din Gare de Lyon: poti lua direct un tren RER pe linia A in directia Marne-la-Vallée / Chessy Parc Disneyland” Din Gare d’Austerlitz: mergi cu metroul pe linia 5, in directia Bobigny Pablo Picasso, coboara la Bastion si continua calatoria cu un metrou pe linia 1, directia Chateau de Vincennes. Coboara la Gare de Lyon de unde poti lua un tren RER pe linia A. Din Gare Montparnasse: poti lua metroul pe linia 4 in directia Porte d’Orléans si va trebui sa cobori la Les Halles sau Chatelet, unde poti schimba cu RER – linia A. Din Gare Saint-Lazare: mergi cu metroul pe linia 3 in directia Gallieni si coboara la statia Havre-Caumartin, care este conectata printr-un pasaj cu statia Auber de unde poti lua un tren RER – linia A catre Disneyland. Din Gare Saint-Denis: ia un tren RER pe linia D in directia Malesherbes sau Melun si coboara la Chatelet-les-Halles pentru a face legatura cu linia A

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

| Designed by Colorlib